گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

پیوندها

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اختلال صوت -صوت درمانی در گرگان 09909501428

اختلال صوت

مقدمه
اختلال صوت ،هنگامی رخ می دهد که کیفیت صدا،میزان صداو بلندی صدا متفاوت باشد یا برای سن،جنسیت،زمینه فرهنگی یا موقعیت جغرافیایی فرد نامناسب باشد.اختلال صدا همچنین زمانی وجود دارد که فرد از داشتن صدایی غیرطبیعی که نیاز های روزانه را برآورده نمی کند ابراز نگرانی کند،حتی اگر دیگران آن را متفاوت نپندارند.

درمان اختلال صوت در گرگان_09909501428 حنیف امانیان

درمان اختلال صوت در گرگان_09909501428 حنیف امانیان

 

اختلالات صوتی به شرح زیر دسته بندی می شوند:

Organic:

این اختلال ماهیت فیزیولوژیکی دارد و درنتیجه تغییراتی در مکانیسم های تنفسی،حنجره یا دستگاه صوتی ایجاد میشود.

Structural:

اختلال صوت که ناشی از تغییرات فیزیکی در اندام های مربوط به تولید صدا است،مانند:ورم تارهای صوتی یا تغییرات ساختاری در حنجره به علت افزایش سن

Neurogenic:

ااختلال صوت ارگانیک که درنتیجه مشکلات عصب دهی سیستم عصبی مرکزی یا محیطی به حنجره ایجاد می شود و بر عملکرد مکانیسم صوتی تاثیر میگذارد،به عنوان مثال:لرزش صوتی،دیسفونی اسپاسمودیگ یا فلج چین های صوتی.

Functional:

اختلالات صوت که در نتیجه استفاده نادرست یا ناکارآمد از دستگاه صوتی در صورت طبیعی بودن ساختار صوتی ایجاد می شود.مانند:خستگی صوتی،دیسفونی یا آفونی و…
گفتاردرمانگر در ارزیابی و درمان اختلالات صوتی نقش دارد . بعضی از اختلالات صوتی نادر در اثر عوامل تنش زا و استرس زا ایجاد میشود که گفتاردرمانگر در این صورت آن هارا به سایر متخصصان ارجاع میدهد.

اختلالات صوتی به طور متقابل از هم جدا نیستند و هم پوشانی دارند،به عنوان مثال:علت نودول ها عملکردی است،زیرا درنتیجه استفاده نادرست ازصدا ایجاد میشود.استفاده نادرست از صدا منجر به ضربه مکرر به چینهای صوتی میشود که ممکن است موجب ایجاد تغییرات ساختاری در بافت چین های صوتی میشود.

بروز و شیوع

ثابت شده است که شیوع اختلالات صوتی درمیان افراد متقاضی درمان تحت تاثیر جنس،سن و شغل قرار دارد:
جنسیت:شیوع در زنان بالغ نسبت به مردان بالغ بیشتر است.در کودکان،اختلالات صوتی به طور قابل توجهی درپسرها نسبت به دختران شیوع بیشتری دارد.
سن:شیوع اختلال در بزرگسالان مسن بیشتر است
گروه های شلغی:به نظرمیرسد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال صدا قرار دارند شامل معلمان،کاربران حرفه صدا،فروشندگان،خوانندگان هستند.
اصطلاح دیسفونیا یک اصطلاح عمومی است که علائم شنیداری-ادراکی اختلالات صوتی را دربر میگیرد.دیسفونیا با تغییر کیفیت صدا،زیر و بمی صدا،بلندی صدا یا تلاش صوتی مشخص میشود.

علائم و نشانه های دیس فونی شامل :

خشن بودن صدا
نفس آلود بودن صدا
پر تنش بودن کیفیت صدا
صدای گرفته
زیر و بمی غیر طبیعی(خیلی پایین ی خیلی بالا بودن،شکست زیروبمی،افزایش دامنه زیر و بمی)
غیر طبیعی بودن بلندی صدا
تشدید غیر طبیعی(هایپرنیزال یا هایپونیزال بودن)
آفونی(از دست دادن صدا)
وقفه در آواسازی
صدای ضعیف
صدای مرطوب(مثل قرقره کردن)
صدای پالسی
صدای تیز
صدای لرزان

دیگر علائم و نشانه ها:

افزایش تلاش های صوتی مرتبط با صحبت کردن
کاهش استقامت صدا یا شروع خستگی با استفده طولانی مدت از صدا
کیفیت صوتی متغیر در طول روز یا هنگام صحبت کردن
نفس کشیدن سریع
سرفه مکرر یا پاکسازی گلو(ممکن است با افزایش استفاده از صدا بدتر شود)
تنش بیش از حد،درد،حساسیت بیش از حد گلو
علائم و نشانه ها میتوانند بصورت جداگانه یا ترکیبی بروز کنند و با پیشرفت درمان برخی از این علائم از بین میروند ولی برخی با از بین بردن راهکارهای جبرانی ظاهر میشوند.


علت ها:

تولید صدای طبیعی به قدرت و جریان هوای تامین شده توسط سیستم تنفسی بستگی دارد:قدرت،تعادل،هماهنگی،و استقامت عضلات حنجره و هماهنگی این ها با ساختار های تشدید کننده سوپرا گلوت .اختلال در یکی از سه سیستم تولید صدا(دستگاه تنفسی،حنجره،ساب گلوت)یا در تعادل فیزیولوژیکی در بین سیستم ها ممکن است منجر به اختلال صدا شود.و اختلال نیز میتواند به دلایل ارگانیک،عملکرد و یا روانشناختی باشد.

نقش و مسئولیت گفتاردرمان:

گفتاردرمانگر در ارزیابی،تشخیص و درمان اختلالات صوتی نقش دارد.گفتاردرمانگرها برای ارزیابی میزان استفاده از صدا و عملکرد صوتی برای تعیین علت علائم گزارش شده و تعیین روش های درمانی بهینه برای بهبود تولید صدا آموزش دیده اند.همچنین درمانگران درصورت لزوم به پزشکان متخصص بیمار را ارجاع میدهند.

غربالگری:

در صورت مشکوک بودن به اختلال صدا و یا دلیل نگرانی افراد،والدین،معلمان یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی گفتاردرمانی انجام شود.هنگامی که در غربالگری انحراف از صدای طبیعی تشخیص داده میشود، ارزیابی بیشتری لازم است.
غربالگری شامل ارزیابی ویژگی های صوتی مربوط به تنفس،آواسازی و تشدید و همچنین دامنه و انعطاف پذیری صوتی(به عنوان مثال،میزان صدا،بلندی صدا،دامنه و ارتفاع صدا)است.درمانگران ممکن است از یک ابزار غربالگری رسمی استفاده کنند یا داده ها را با استفاده از کارهای غیر رسمی انجام دهند.

ارزیابی جامع:

تمامی مراجعان دارای اختلالات صوتی ترجیحا با روشی که متناسب با شکایت بیمار است ارزیابی میشوند.یک ارزیابی جامع برای افراد مشکوک به اختلال صدا با استفاده از اقدامات استاندارد و غیر استاندارد انجام میشود.هنجارها براساس سن،جنس،نوع دقیق ابزارمورد استفاده،پیشینه فرهنگی و گویشی است.

ارزیابی شامل:

ساختار و عملکرد ساختارها از جمله نقات قوت و ضعف در تولید صدای گفتار و ارتباط کلامی و غیرکلامی.
کمبود های بیمار گونه مانند شرایط سلامتی بیمارو یا داروهایی که بیمار مصرف میکند و میتواند بر صدا تاثیر بگذارد.
محدودیت های فرد در مشارکت،از جمله وضعیت عملکردی در ارتباطات و تعاملات بین فردی.
عوامل زمینه ای(محیطی و شخصی) که به عنوان مانعی برای ایجاد موفقیت در ارتباطات و مشارکت در زندگی محسوب میشود.
تاثیر اختلالات ارتباطی بر کیفیت زندگی و محدودیت های عملکردی .

مراحل ارزیابی:

تاریخچه گیری
خودارزیابی(آگاهی فرد نسبت به اختلالش)
معاینه دهانی
ارزیابی تنفس
ارزیابی درکی-شنیداری
ارزیابی ابزاری(استروبوسکوپی)

 

نتایج ارزیابی :

تشخیص اختلال صدا
توصیف بالینی ویژگی ها و شدت اختلال
بیان پیش آگهی و توصیه های مربوط به مداخله
شناسایی گزینه های متناسب درمان
در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصان

مداخله برای دستیابی به تولید صدا و هماهنگی تنفس و دریچه حنجره انجام می شود.
مطابق با چارچوب WHO (2001) ، مداخله به گونه ای طراحی شده است تا:

• نقاط قوت را تولید کنید و نقاط ضعف مربوط به ساختارها و عملکردهای اساسی را که بر تولید صدا تأثیر می گذارد ، برطرف کنید.

• فعالیت ها و مشارکت فرد را با کمک به فرد در کسب مهارت ها و استراتژی های ارتباطی جدید تسهیل کنید.

• اصلاح عوامل زمینه ای برای کاهش موانع و افزایش تسهیل کننده های ارتباط و مشارکت موفق ، ایجاد امکانات مناسب و پشتیبانی های دیگر ، و همچنین آموزش نحوه استفاده از آنها.

همکاری با سایر افراد حرفه ای

در مورد اختلالات صوتی مرتبط با پزشکی (به عنوان مثال ، پولیپ های صوتی ، کیست های صوتی ، دیسفونی اسپاسماتیک) ، گفتاردرمانگرها اغلب با متخصصان گوش و حلق و بینی و سایر متخصصان پزشکی (به عنوان مثال ، متخصصان ریه ، گوارش ، نورولوژیست ، آلرژی ، غدد درون ریز ) تشکیل تیم میدهند و باهم همکار میکنند.
برخی از افراد در غیاب آسیب ساختاری (به عنوان مثال ، آفونی عملکردی ، دیسفونی تنش عضلانی ، و فالستوی جهشی / عملکردی) دچار اختلالات صوتی می شوند و ممکن است علاوه بر آنچه توسط گفتاردرمانگر فراهم می شود ، از پشتیبانی نیز بهره مند شوند. می توان از مشاوره ، دستکاری مستقیم صدا و استفاده از سوالات مصاحبه برای بررسی عوامل احتمالی موثر در مشکل صدا استفاده کرد.گفتاردرمانگر ها فرد را به متخصصان مناسب (به عنوان مثال روانشناسان) ارجاع می دهند تا مسائل خارج از دامنه عمل گفتاردرمانگر را برطرف کنند.

رویکردهای درمانی

هنجارها در هنگام تعیین نیازهای صوتی و تعیین اهداف در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال ، هنجارها و نیازهای صوتی در محیط کار ممکن است با نیازهای جامعه متفاوت باشد (به عنوان مثال ، خانه و محیط های اجتماعی)
گفتاردرمانگرها اغلب جنبه های بیش از یک رویکرد درمانی را در تهیه یک طرح درمانی لحاظ می کنند.

رویکردها می توانند مستقیم یا غیرمستقیم باشند.
• رویکردهای مستقیم به منظور تغییر در رفتارهای صوتی و ایجاد تولید صدای سالم ، بر دستکاری دستگاه تولید صدا (به عنوان مثال اواسازی ، تنفس و عملکرد اسکلتی – عضلانی) متمرکز است.
• رویکردهای غیرمستقیم محیط شناختی ، رفتاری ، روانشناختی و جسمی را که در آن صداگذاری رخ می دهد اصلاح می کند، رویکردهای غیر مستقیم شامل دو جزء زیر است:

1. آموزش به بیمار – بحث در مورد فیزیولوژی طبیعی تولید صدا و تأثیر اختلالات صدا بر عملکرد. ارائه اطلاعات در مورد تأتیراستفاده نادرست از صوت و راهکارهایی برای حفظ سلامت صوت (بهداشت صوتی).

2. مشاوره – شناسایی و اجرای استراتژی هایی مانند مدیریت استرس برای اصلاح عوامل روانی اجتماعی که بر سلامت صدا تأثیر منفی می گذارند.

یک طرح درمانی معمولاً شامل استفاده از حداقل یکی از رویکردهای مستقیم و یک یا چند رویکرد غیر مستقیم بر اساس شرایط و اهداف بیمار است. برخی از درمانگران بر تغییر مستقیم علائم خاص صدای نامناسب متمرکزهستند ، در حالی که دیگران رویکرد جامع تری را با هدف ایجاد تعادل در سیستم های فیزیولوژیکی زیر مجموعه تولید صدا – تنفس ، آواسازی و تشدید، در نظر میگیرند.

بسیاری از پزشکان با این کار شروع می کنند:

شناسایی رفتارهایی که در ایجاد مشکلات صوتی نقش دارند ، از جمله اقدامات غیر بهداشتی صوتی (به عنوان مثال ، فریاد زدن ، بلند صحبت کردن، سرفه ، پاکسازی گلو).

اجرای روشهای بهداشتی صوتی سالم (به عنوان مثال ، نوشیدن مقدار زیادی آب و صحبت در حد بلندی متعادل ) و روشهایی برای کاهش رفتارهای صوتی آسیب زا.

 

گزینه های درمان

بخشهای زیر شرح مختصری از درمانهای عمومی و خاص برای افراد مبتلا به اختلالات صوتی را ارائه می دهد. آنها تحت دو دسته گسترده سازماندهی می شوند: صدا درمانی physiologic (یعنی آن دسته از روشهای درمانی که مستقیماً فیزیولوژی مکانیسم صوتی را اصلاح می کنند) و صدا درمانی symptomatic (یعنی درمانهایی که با هدف اصلاح علائم صوتی انحرافی یا مولفه های صدای ادراکی با استفاده از انواع تسهیل کننده انجام می شود)

انتخاب درمان به نوع و شدت اختلال صوت و نیازهای ارتباطی فرد بستگی دارد.

 

صوت درمانی فیزیولوژیک:

صوت درمانی فیزیولوژیک اختلال صوت ذاتاً یک رویکرد جامع برای درمان است. برنامه های صوت درمانی فیزیولوژیک تلاش می کنند تا سه تا از سیستم های تولید صدا (تنفس ، آواسازی و تشدید) را به تعادل برساند.برخی از این روش ها:

Accent Method

روش تکیه برای افزایش خروجی ریوی ، بهبود کارایی گلوت ، کاهش کشش بیش از حد عضلانی و عادی سازی الگوی لرزش در هنگام آوایی طراحی شده است. در طول درمان ، درمانگر ممکن است یک یا چند کار زیر را انجام دهد:

تنفس شکمی را با قرار دادن بیمار در وضعیت خوابیده تسهیل کنید.

ریتم ها را به گفتار تولید شده منتقل کنید ، در ابتدا یک مدل داده می شود و در نهایت از طریق خواندن ، مونولوگ و گفتارمحاوره ای پیشرفت می کند.

Conversation Training Therapy(CCT)

CCTبدون استفاده از سلسله مراتب درمان سنتی،منحصرا بر آگاهی و تولید صدا در مکالمه تمرکز میکند.در این روش درمانگر سعی میکند تا از طریق تقلید،تقویت و مدل سازی در گفتار محاوره ای،بیماران را در دستیابی به آوایی متعادل راهنمایی کند.

 

Cup bubble/Lax Vox

این کار به این صورت انجام میشود که بیمار ابتدا فنجان آب را بی صدا بنوشد.برای آزمایش های بعدی می توان صداگذاری کرد و به مرور زمان میتوان صدارا در آزمایشات مختلف تغییر داد.سرانجام در همان هنگام ابزار فنجان برداشته میشود و آواسازی همچنان ادامه دارد.تصور میشود که این تمرین سبب انعطاف مجرای صوتی در هنگام آواسازی وکاهش تنش چین های صوتی میشود.

Symptomatic voice therapy

تمرکز صدا درمانی علامتی بر تغییر علائم صوتی انحرافی یا اجزای صدای ادراکی است. علائم انحرافی ممکن است شامل ارتفاع زیاد یا کم صدا ، صدای بسیار ملایم یا بلند ، ریتم تنفسی یا استفاده از برخوردهای سخت گلوت یا سرخ شدن گلوت باشد. صدادرمانی علامتی اختلال صدا را از طریق اصلاح مستقیم علائم با استفاده از انواع تکنیک های تسهیل کننده صدا بهبود می دهد که مستقیم یا غیر مستقیم هستند،برخی از این روش ها شامل:

Amplification

از دستگاه های تقویت کننده مانند میکروفون می توان برای تقویت صدا در هر موقعیتی که نیاز به افزایش صدا دارد (به عنوان مثال ، هنگام صحبت با گروه های بزرگ ، یا هنگام مکالمه هنگامی که صدای فرد ضعیف است) استفاده کرد. به این ترتیب ، تقویت صدا می تواند به عنوان یک ابزار پشتیبانی یا به عنوان وسیله ای برای ارتباطات تقویت کننده عمل کند که می تواند به جلوگیری از عملکرد بیش از حد صوتی در نتیجه مکالمه با افزایش صدا یا برای مدت زمان طولانی کمک کند.

 

Auditory masking

‏Auditory masking در موارد آفونیا / دیسفونی عملکردی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب منجر به آوایی تغییر یافته یا طبیعی می شود. به افراد آموزش داده می شود هنگام استفاده از هدفونهایی با ورودی نویز پوشاننده ، با صدای بلند صحبت و یا بخوانند. با استفاده از پس زمینه با صدای بلند ، فرد اغلب صدا را با افزایش حجم تولید می کند (اثر لومبارد) که می تواند ضبط شود و بعداً به عنوان مقایسه در درمان استفاده شود.

 

Straw phonation

در این روش با باریک شدن دستگاه صوتی باعث افزایش فشار هوا در بالای چین های صوتی میشود و در حین آواسازی آن ها را کمی از هم جدا میکند و نیروی برخورد را کاهش میدهد.برای رسیدن به این هدف فرد با آواسازی از طریق نی یا لوله ،دستگاه صوتی را نیمه مسدود میکند.با تغییر طول و قطر نی می توان مقاومت را دستکاری کرد.


اختلال صوت قابل درمان است!!!

آپراکسی _ از سیر تا پیاز

آنچه در مورد زبان پریشی یا آفازی باید بدانید!!

آفازی

انواع روش های درمانی لکنت زبان

روش و فن بیان برای افراد موفق

اختلال صوت و صوت درمانی _اینستاگرام کلینیک یاشا

  • گفتاردرمانی در گرگان
  • ۰
  • ۰

 

برنامه درمانی کمپرداون

مقدمه

آخرین درجه لکنت رشدی لکنت پیشرفته است که در تشخیص بیشتر به سن فرد دارای لکنت اهمیت داده می‌شود تا تفاوت ها در الگوی لکنت یا فرایند های زیربنایی آن.
علائم لکنت پیشرفته شامل:رفتار های اصلی طولانی تر (گیر های پرفشار اغلب با لرزش لب ها،زبان یا فک، تکرار و کشیده گویی وجود دارد)،رفتارهای اجتنابی زیاد استفاده می‌شود،احساس ترس،دستپاچگی و شرمندگی بسیار قوی است و احساسات منفی به عنوان شخص درمانده وجود دارد.

 

 


طیف وسیعی از انواع درمان‌ها از جمله رویکرد های درمان انفرادی و گروهی ،درمان فشرده و غیر فشرده،درمان دارویی و استفاده از وسایل کمکی برای لکنت پیشرفته وجود دارد.
برنامه کمپرداون یکی از برنامه های بازسازی گفتار برای بزرگسالان دارای لکنت است.اهداف این برنامه،کمک به مراجعین درکسب گفتار بدون لکنت طبیعی و حفظ آن طی مکالمات روزمره تا جایی که امکان پذیر است می باشد، برخی از ویژگی های این برنامه به صورت زیر است:

۱. یک برنامه درمانی رفتاری مبتنی بر گفتار کشیده است که با تقلید از نمونه استاندارد فراگرفته میشود.
۲. شامل مقادیر درجه بندی درمانگر و مراجع جهت سنجش شدت لکنت و طبیعی بودن گفتار می‌باشد .
۳. به مقیاس های شمارش لکنت نیازی ندارد و از این رو تجهیزات و وسایل محدودی نیاز است.
۴. به جای آن که رویه گرا باشد مفهوم گراست.بدین معنی که ساختار برنامه به گونه ای طراحی شده است که می‌توان آن را در قالب الگو های متعدد ارائه خدمات مطابق با نیاز مراجع اجرا نمود.
۵. تقریبا به ۱۵تا ۲۰ساعت وقت از جانب درمانگر نیاز دارد در نتیجه در مقایسه با درمان های قدیمی،اثربخش تر است.
این برنامه از چهار مرحله تشکیل شده است:جلسات آموزشی(مرحله اول)،ایجاد گفتار بدون لکنت درداخل کلینیک(مرحله دوم)،جلسات برطرف کردن مشکل(مرحله سوم)و تثبیت(مرحله چهارم)

 

الزامات عملی برنامه کمپرداون

شرایط تجهیزات و وسایل در این برنامه صرف نظر از طرح خدمات دهی حداقل می باشد. و شامل موارد زیر است:یک نسخه از نمونه گفتار کشیده ضبط شده و ابزار نمایش آن، رونوشت مربوط ، برخی انواع دستگاه های ضبط گفتار و ابزارهایی جهت اثبات پیشرفت در طول برنامه برای مراجعان. یک جدول یا نمودار شخصی معمولا برای ثبت مقادیر روزانه SR و NAT هنگام تحریک گفتار بدون لکنت بهترین نتیجه را برای مراجعان خواهد داشت.از این طریق، آنها به آسانی می تواند به مقادیر مربوط به دوره های قبلی در زمان طراحی راهبردهای حل مشکلات نگاهی بیندازند .لازم است تا مراجعان مقادیر روزانه SRوNAT را جهت موقعیتهای خاص در هر هفته ثبت نمایند. معمولا یک دفتر یادداشت روزانه بهترین مورد برای این منظور است.به هیچ ابزار دیگری جهت اجرای این برنامه نیاز نیست.

درمان لکنت زبان با روش کمپرداون 09901417763 _09909501428 دکتر حنیف امانیان

درمان لکنت زبان با روش کمپرداون 09901417763 _09909501428 دکتر حنیف امانیان

 

 

شیوه های ارزیابی:

مقیاس های مورد استفاده در برنامه کمپرداون مقادیرSRوNATکه توسط درمانگر و مراجع به منظور ثبت شدت لکنت و طبیعی بودن گفتار در شرایط روزمره قبل و بعد از درمان،ثبت و پیشرفت در طول فرایند درمان،تصمیمات آگاهانه در خصوص درمان و تنظیم اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار میگیرد.
ارزیابی در برنامه کمپرداون در برگیرنده اقدامات زیر توسط درمانگر است:

1.به دست آوردن تاریخچه مراجع و فراهم نمودن اطلاعات درباره لکنت
2.دست یابی به نمونه گفتاری درون کلینیک
3.دست یابی به مقادیر شدت لکنتSRمراجع در حداقل 5موقعیت روزمره جهت مکالمه که توسط فرد انتخاب شده اند.
4.دو مکالمه ضبط شده از مراجع هنگام صحبت با افراد ناآشنا در خارج از کلینیک


از مقادیر SRو NAT به طور روزمره در طول فرایند درمان استفاده می شود.مقیاس 9 درجه ای SR توسط درمانگران و مراجعان در داخل و خارج کلینیک برای جایگزینی مقیاس هایی از میزان لکنت به کار میرود.مراجعان آـموزش داده میشوند تا از این مقیاس از همان ملاقات کلینیکی نخست استفاده کنند .توافق بین درجه بندی های مراجع و درمانگر طی چند ملاقات نخست حاصل میشود.درجه بندی هایی از نمونه های گفتاری کوتاه در داخل و خارج از کلینیک هر هفته در طول جلسات آموزشی مقایسه شده و راجع به آنها صحبت می شود تا زمانی که توافق منطقی بین مقادیر حاصل توسط مراجع و درمانگر به دست آید.
مقیاس NAT به عنوان مکمل مقیاس SR توسط درمانگر و مراجعان جهت ارزیابی و ثبت کیفیت گفتاری مراجعان در طی برنامه به کار می رود .در این مقیاس عدد 1گفتار بسیار طبیعی را نشان می دهد و عدد 9 حاکی از گفتار بسیار غیر طبیعی است . هدف نهایی برای مراجعان ،کسب عدد 3 یا کمتر در مقیاس NATاست.

مرحله اول : جلسات آموزشی

در این مرحله مراجعان یاد می گیرند :
1. چگونه با NAT 9-7به طور خود انگیخته حداقل بیست دقیقه کشیده صحبت کنند.
2.با استفاده از مقیاس 9 نمره ای شدت لکنت خود را ارزیابی کنند.
3.برای شروع خودارزیابی طبیعی بودن گفتار خود از مقیاس 9 نمره ای استفاده کنند.

مرحله اول از جلسات آموزشی : آموزش مقیاس درجه بندی شدت 9 نمره ای

اهداف مرحله :استفاده پایا از مقیاس در مقیاس یک نمره(+/_)کمتر یا بیشتر از درمانگر
ثبت نمرات شدت خارج از کلینیک قبل از درمان

روش اجرا به طور گام به گام :

• درمانگر برای استفاده از مقیاس توضیح می دهد
• درمانگر مقیاس 9 نمره ای درجه بندی شدت را نمایش و توضیح می دهد .
• درمانگر مکالمات کوتاه بین خود ومراجع را ضبط می کند.
• مراجع درجه شدت را مطابق نمونه بالا تعیین می کند .
• درمانگر و مراجع امتیازات را مقایسه میکنندو راجب امتیاز دهی بحث میکنند.
• مراجع 5 موقعیت گفتاری را به عنوان نمونه زندگی روزمره معین میکند.
• مراجع به موقعیت ها برای حل مشکل بعدی و مقایسه پس از درمان امتیاز می دهد .
• درمانگر و مراجع به صداهای ضبط شده در موقعیت های خارج از کلینیک گوش می دهند و درباره امتیاز ها بحث می کنند .
• درمانگر درجه بندی های روزانه مراجع از شدت خارج از کلینیک را ثبت و درباره انها بحث می کنند.

مرحله دوم از جلسات اموزشی : اموزش تکنیک های گفتار کشیده

اهداف مرحله :مراجعان یادبگیرند که از کشیده گویی در NAT9-7 استفاده کنند تا به طور ثابت لکنت را با SR2-1 در کلینیک کنترل کنند .

روش اجرا به طور گام به گام:

• درمانگر درباره تکنیک توضیح میدهد .

• مراجع فیلم/صدای نمونه کشیده گویی را دریک الگو آهسته واغراق امیزدرگفتار پیوسته میبیند/میشنود0این امر با یک متن همراهی می شود. مراجع سعی می کند تا یک الگوی مشابه با تقلید یا خواندن به صورت همخوانی تولید کند.

• درمانگر درباره دقت و صحت تقلید مراجع از کشیده گویی بدون اشاره به اهداف خاص از جمله : تماس نرم ، شروع ملایم و آواسازی پیوسته بازخورد می دهد. باز خورد ، مراجع را راهنمایی می کند که به فیلم نمایش داده شده باز گردد و سعی کند شبیه تر تقلید کند.درمانگر در صورت نیاز میتواند این قطعه را به بخش های کوچک تر برای تقلید و باز خورد تجزیه کند.

• به مراجع یک کپی از نمونه داده می شود تا به خانه ببرد.

• بخش عمده ای از تمرین اولیه در خانه انجام می شود .

• مراجعه هنگام خواندن از کشیده گویی NAT7 استفاده می کند.

• مراجع از گشیده گوییNAT)9-7 ( برای ایجاد صحبت بدون لکنت تک نفره 1دقیقه ای شبیه نمونه ویدویی استفاده میکند0این گفتار تک نفره ضبط می شود 0

• مراجع الگو را ارزیابی می کند و درمانگردرباره صحبت تک نفری1 دقیقه بازخورد می دهد0

• مراجع از کشیده گوییNAT9-7برای صحبت ساده تک نفره حداقل 3 درقیقه ای استفاده میکند.

• مراجع از کشیده گویی NAT9-7برای صحبت با درمانگر استفاده میکند.

• درمانگر درباره این که کجا و چگونه تکنیک ها تمرین بشوند بحث میکند.

• در حالت ایده آل مراجعین شریک تمرینی برای تمرین های روزانه آینده انتخاب خواهند کرد.

مرحله سوم از جلسات آموزش:آموزش مقیاس درجه بندی طبیعی بودن گفتار9نمره ای

اهداف مرحله:
مراجع به طور پایا از مقیاس با یک امتیاز کمتر یا بیشتر از درمانگر استفاده کند. برای گزارش استفاده تکنیک خارج از کلینیک استفاده کند.

توضیح مرحله:
درمانگر مقیاس NAT9درجه ای را معرفی کرده و نمایش میدهد.سپس،گفتار بدون لکنت مراجع را در سطوح مختلف طبیعی بودن تسهیل میکند.هدف حفظ،عدم وجود لکنت درحالت های مختلف تجربه گفتار کشیده است.مقیاس NATکیفیت قابل قبول بودن گفتاری حاصل را می سنجد.

مرحله دوم:ایجاد گفتار بدون لکنت درون کلینیک

مراجعان در طول این مرحله یادمیگیرند تا:
1.گفتار محاوره ای بدون لکنت و طبیعی را درون کلینیک به کار ببرند.
2.با استفاده از مقیاس های SRوNATمهارت های خود ارزیابی شان را اصلاح کنند.
3.مهارت های اصلی حل مسائل را بکارببرند که در مرحله سوم از آن استفاده میکنند و به انتقال گفتار بدون لکنتشان در موقعیت های روزمره کمک میکند.

این مرحله را می‌توان در چارچوب یک گروه فشرده طی یک یا چند روز اجرا کرد.در طول این جلسه مراجعان حداقل ۱۴ چرخه روانی گفتار را به طور متناوب انجام می‌دهند. چرخه های ابتدایی متشکل از سه مرحله پنج دقیقه‌ای است. مراحل تمرین و آزمون و یک مرحله ارزشیابی وجود دارد.

تمرین:

تقلید از نمونه گفتارکشیده:مرحله تمرین شامل 5دقیقه تمرین با استفاده از گفتار کشید بدون لکنت اغراق آمیز مشابه با نمونه ویدئویی یا نوار نمونه به عنوان اگو یا بدون آن می باشد.درمانگر درمورد الگوی گفتاری به ارائه بازخورد می پردازد.

آزمون:

به کارگیری گفتتار کشیده:مرحله شامل 5 دقیقه صحبت به صورت تک گویی زیر نظر درمانگر است و کاربرد مشخصه های الگوی گفتار کشیده لازم جهت کنترل لکنت به مراجع آموزش داده میشود و مراجع تلاش میکن شدت لکنت را در مقدار1یا2 حفظ کن.درپایان هر مرحله ،درمانگر و مراجع مقادیرSRوNATرا تعیین میکند.

مرحله ارزشیابی:

گوش دادن به نوار ضبط شده مرحله آزمون:مراجع راهکارهایی به منظور بهبود گفتار ارائه می نماید.

مرحله سوم:جلسات رفع مشکل:

در این مرحله هدف مراجعان انتقال دادن گفتار بدون لکنت شان به موقعیت های روزمره است،از طریق:
• ایجاد برنامه های مناسب تمرین برای گفتار بدون لکنت.
• ارزیابی شدت لکنت و طبیعی بودن گفتار روزانه در موقعیت های روزمره .
• ارائه راهبردهای جهت کاهش لکنت یا حفظ روانی در موقعیت های روزمره می باشد.

 

مرحله چهارم :تثبیت

جلسات این مرحله چندان مکرر نیست و مراجعه یاد می‌گیرد تا با به کارگیری راهبردهای خودکنترلی فعالیت های مرتبط با حل مشکلات را بدون حمایت درمانگر به عهده بگیرد. وی تشویق می شود تا مقادیر NATو SRرا بر اساس مبنای روزانه خصوصا جهت مواقع دارای مشکل ثبت نماید و راهبر هایی را به منظور حفظ نتایج حاصل از گفتار ارائه دهد. مراجع در یک ساعته کلینیکی حضور پیدا می‌کند که با توجه به پیشرفت کم‌تر می‌شود.

کاهش مراجعه کلینیکی بر اساس برنامه عملکرد مشروط صورت می گیرد. ملاقات های کلینیکی به فاصله ۲هفته،۲هفته،۴ هفته ، ۸ هفته ،۱۲هفته و ۲۴ هفته انجام می گیرد و به این ترتیب مرحله تثبیت مجموعا ۵۶ هفته طول می کشد. در صورت شکست در رسیدن به معیار هر مرحله همان مرحله باید مجدداً تکرار گردد. در هر ملاقات از مراجع خواسته می شود تا:
توانایی حل مساله در عین حفظ دستاوردهای درمان را از خود نشان می‌دهد.

 

گفتار بدون لکنت را با درمانگر در کلینیک حفظ کند.
سه گفتگوی ضبط شده در موقعیت های مختلف همراه با نمراتSR وNAT را ارائه دهد.
مشاهده معیارهای برنامه بر روی وظایف فوق( نمرهSR بین ۱ تا ۲ و نمره NATبین ۱ تا ۳)
معیار ترخیص
زمانی فرد به این مرحله می رسد که مراجع و درمانگر به رضایت مناسبی از مهارتهای خودکنترلی مراجع در رابطه با نوسانات لکنتش، دست پیدا می‌کنند.

 

درمان لکنت زبان با روش کمپرداون 09901417763 _09909501428 دکتر حنیف امانیان

درمان لکنت زبان با روش کمپرداون 09901417763 _09909501428 دکتر حنیف امانیان

 

 

اینستاگرام یاشا

درمان لکنت زبان ـ برنامه درمانی لکنت زبان_لیدکامب

آگاهی از لکنت

انواع روش های درمانی لکنت زبان

ارزیابی بالینی تغذیه و بلع کودکان

ملاحظات درمان آنلاین

درمان کودکان دارای لکنت:برنامه افزایش طول گفته

  • گفتاردرمانی در گرگان