گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

پیوندها

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

رویکرد های درمان لکنت


 

درمان غیرمستقیم لکنت _کلینیک یاشا

گفتاردرمانی در گرگان
درمان لکنت زبان
حنیف امانیان
09358471844

 

رویکرد غیرمستقیم درمان لکنت:

_تعامل بین کودک و والد
_کاهش استرس در خانواده
_افزایش تاخیر در زمان پاسخگویی
_آموزش رعایت نوبت، بیان چهره ای و اشاره حسن گفتگو
_کاهش استفاده از سوالات بسته، کلیشه ای و کوتاه پاسخ
_القای اعتماد به نفس بیشتر به والدین و کاهش نگرانی و تحقیر و تمسخر نکردن کودک


 

درمان مستقیم لکنت_کلینیک یاشا

گفتاردرمانی در گرگان
درمان لکنت زبان
حنیف امانیان
09358471844

 

رویکرد های مستقیم:

_لیدکامب
_کمپرداون
_ون رایپر
_شروع آسان
_شکل دهی روانی گفتار دقیق
_روش مکث و صحبت یا محروم کردن
_گفتار ریتمیک/هجایی

 



 

 

برنامه درمان لکنت زبان به روش لیدکامب:

 

براساس شرطی سازی عامل و شکل دهی روانی گفتار انجام می شود و شامل سه مرحله (مرحله کلی، مرحله۱ و مرحله ۲) است.
مرحله ۱: ارزیابی لکنت توسط درمانگر در حضور والد / توضیح مقیاس SR به والد توسط درمانگر
مرحله ۲: حفظ و تثبیت روش
جلسات نیم ساعته به مدت ۲ جلسه در ۲ هفته، ۲ جلسه در ۴ هفته، ۲ جلسه در ۸ هفته، ۱ جلسه در ۱۶ هفته
در این برنامه به هیچ عنوان از کودک خواسته نمی شود که الگوی صحبت عادی خود را تغییر دهد.

 

برنامه درمان لکنت زبان به روش کمپرداون:

یک برنامه درمانی مبتنی بر گفتار کشیده با تقلید از نمونه الگو
هدف: برطرف کردن و کاهش چشمگیر لکنت در موقعیت های گفتاری روزمره است.

مراحل درمانی:
مرحله ۱: آموزش اجزای تشکیل دهنده درمان ( آموزش کشیده گویی، آموزش نمره دهی به شدت لکنت، آموزش نمره دهی به طبیعی بودن گفتار)
مرحله ۲: ایجاد گفتار طبیعی بدون لکنت در محیط کلینیک (تمرین بر روی مهارت های خود ارزیابی شدت لکنت و طبیعی بودن گفتار، گسترش مهارت های خودارزیابی برای انتقال آسان گفتار بدون لکنت)
مرحله ۳: انتقال گفتار بدون لکنت در موقعیت های روزمره (ارزیابی شدت لکنت و قابل قبول بودن گفتار در موقعست های روزمره، توسعه راهکارهایی که به انتقال گفتار بدون لکنت کمک می کند)
مرحله ۴: تثبیت (یادگیری حل مشکلات بدون کمک درمانگر)

 

 

درمان لکنت زبان به روش ون رایپر:

دارای ۶ مرحله است:
۱_انگیزش: درمانگر برای افزایش انگیزه فرد و تداوم در طول درمان مبنی بر تغییر الگوی گفتار و نگرش او کمک میکند‌.
۲_شناسایی: شناسایی ویژگی های قابل مشاهده لکنت مثل گیر، تکرار، لرزش، حرکات بدن و .‌.. و به تدریج شناسایی جنبه های پنهان لکنت مثل اجتناب، مواجهه با شرایط اضطراب، رفتارهای رهایی، احساس ترس، نگرانی، شرم و …
۳_حساسیت زدایی: افزایش آستانه تحمل فرد نسبت به ترس، اجتناب و واکنش منفی شنوندگان و به حد اقل رساندن اضطراب گفتاری و تجربه لکنت از طریق لکنت باز یا لکنت ارادی(کاذب)
۴_تغییر: فرد ویژگی اصلی لکنت (سرعت گفتار، تعداد تکرار، تنش عضلانی، گیر و…) را با گفتن “ah” قبل از بیان اولین کلمه ای که احتمال لکنت وجود دارد را تغییر دهد.
۵_نزدیک سازی یا اصلاح الگوی لکنت:
هدف تغییر و تبدیل الگوی غیر طبیعی لکنت به الگوی طبیعی تر است.
۳ مرحله بازگویی اصلاحی (اصلاح قبل لکنت)، رهایی اطلاحی (اصلاح حین لکنت) و آمادگی اطلاحی (اصلاح قبل از لکنت) است.
۶_تثبیت: هدف انتقال الگوهای آموخته شده زبانی در غالب عادات ذهنی جدید به موقعیت های گفتاری زندگی روزمره است.

 

 

درمان لکنت به روش شروع آسان (EO):

این روش باعث کاهش تلاش تولیدی و افزایش زمان تولید می شود که این فرایند موجب افزایش یکپارچگی جنبه های عصبی حرکتی و روانی زبانی تولید گفتار می شود.
۳ جزء کاربرد EO:
_یک مکث اولیه جهت کاهش تنش زیاد
_نفس معمول برای اطمینان حمایت کافی تنفس
_خروج گفتار به طور آرام همراه با تماس نرم و حرکات کند تولیدگرها و چین های صوتی
درمانگر از فرد می خواهد شروع گفتارش را با تولید /h/ بیواک آغاز کرده و کل جریان گفتار را به حالت آرام، راحت و قدری کشیده گویی ادامه دهد.

شکل دهی روانی گفتار دقیق (PFSP):
یک برنامه فشرده ۳ هفته ای است که به فرد آموزش میدهد که بر هماهنگی مکانیسم تنفس و آواسازی و تولید تمرکز کرده و بر کنترل سرعتگفتار و شروع صداسازی توجه بیشتری داشته باشد.

روش مکث و صحبت یا محروم کردن (PT_OT):
این روش در کاهش آنی لکنت بسیار موثر بوده ضمن اینکه هیچگونه مهارت روانی گفتار من جمله گفتار تند و آرام یا کنترل جریان هوا از سوی درمانگر به فرد آموزش داده نمی شود.
درمانگر گفتار روان فرد را با استفاده از تقویت کننده های اجتماعی مثل تبسم، تماس چشمی، سر تکان دادن و … تشویق می کند اما مادامی که فرد با لکنت مواجه می شود درمانگر بلافاصله گفتار را قطع کرده و فرد حداقل ۵ ثانیه مکث می کند و باید دومرتبه کلمه یا مجموعه لکنت شده را بیان کند.

گفتار ریتمیک/هجایی:
از قدیمی ترین روش های کاهش سرعت گفتار در درمان لکنت است و به عنوان گفتار زمان بندی شده هجایی هم شناخته می شود.
گفتار ریتمیک سبب کاهش توجه فرد به لکنتش شده و یک عامل حواس پرت کن تلقی می شود.

درمان های لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی روانشناسی در گرگان

دسته بندی: کلینیک تخصصی لکنتنوشتن دیدگاه

برچسب ها: 

  • گفتاردرمانی در گرگان
  • ۰
  • ۰

فرصت های یادگیری بهتر برای کودکان مبتلا به اوتیسم در محیط آشپزخانه

 

گفتاردرمانی و متخصص تغذیه در گرگان

 

کلینیک تغذیه کودکان با نیاز های ویژه یاشا

توانبخشی موثر به همراه رعایت پرهیز غذایی کودکان با نیاز های ویژه

https://t.me/gorgan_yasha

https://www.yashacenter.ir/yasha_rehabilitation_center

 

 

 

 

 

 

 

به عنوان یک متخصص تغذیه اگر اغراق نکرده باشم یکی از ارزشمندترین تجربیات برای افزایش سلامت یک کودک مبتلا به اتیسم صرف وقت در آشپزخانه است. زمانی که به این مساله اشاره می کنم والدین اغلب نگاه کنجکاوانه ای به من دارند.
اغلب والدین با آوردن فرزندشان به محیط آشپزخانه و خطرات موجود برای آنها احساس نگرانی می کنند اما باید بدانند با مناسب سازی وسایل آشپزخانه می توانند محیط امنی برای فرزندشان ایجاد کنند و امکان خراب شدن وسایل آشپزخانه نیز وجود ندارد.
کودکان مبتلا به اتیسم نسبت به همسالان خود احتمال بیشتری دارد که از خوردن برخی از غذاها بیزار باشند که این منجر به رژیم غذایی نامناسب در کودک می شود. دعوت کردن کودکان به آشپزخانه برای خوردن غذاهای مختلف و دماهای مختلف اولین مرحله برای تجربیات جدید است. تحقیقات نشان داده است کودکانی که در معرض غذاهای مختلف در خارج از وعده غذایی می باشند رژیم غذایی مختلفی دارند.
آشپزی مهارت زندگی ارزشمندی است که اعتماد به نفس و استقلال را افزایش می دهد. بودن در آشپزخانه می تواند ارتباطات و مهارت های اجتماعی را بهبود ببخشد خواندن و انجام دستور العمل پخت غذا باعث تقویت مهارت خواندن، گوش دادن، ریاضی و توالی می شود. یادگیری نحوه تهیه ی غذا می تواند نظم دهی در انجام کارهای مختلف و تمرکز را بهبود ببخشد. والدین گزارش دادند که پخت و پز در آشپزخانه می تواند به فرزندشان فرصتی دلپذیر برای ارتباط دهد.
حتی با همه فواید و مزایا آمدن یک کودک مبتلا به اتیسم در آشپزخانه برای بسیاری از والدین می تواند دلهره آور باشد. به نکات زیر توجه داشته باشید تا فرزند خود را به راحتی و با اطمینان به آشپزخانه ببرید.
آماده سازی برای چالش های حسی
آماده سازی غذا می تواند تمام حس ها را درگیر کند که می تواند برای بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم یک چالش باشد. اگر فرزند شما در فرایند غذا خوردن به دلیل مشکلات حسی یا هرمساله ی دیگری دچار مشکل است فعالیت خود را در آشپزخانه با فعالیت های غیر غذایی همچون سازماندهی اقلام آشپزخانه و شناسایی ابزار اندازه گیری مانند قاشق آغاز کنید.
اگر فرزند شما به صدا حساس است برخی از راه حل های زیر را در نظر بگیرید:
-از ظروف پلاستیکی استفاده نمایید که کمتر از ظروف فلزی سر و صدا ایجاد می کنند.
از دستورالعمل های غذایی استفاده کنید که نیاز کمتری برای استفاده از وسایل پرسرو صدای خانگی باشد. –
-سعی کنید در آشپزخانه از موسیقی های آرام بخش استفاده کنید.
اگر فرزند شما به عطر و بوی غذا حساس است از دستور العمل هایی استفاده کنید که در تهیه ی آن نیاز به حرارت نباشد مانند درست کردن سسس سالاد، یا آماده کردن ساندویچ هایی که نیاز به پختن ندارد.

سعی کنید تهیه غذاهایی را به کودک خود آموزش دهید که باید چند ماده ی غذایی را با یکدیگر ترکیب کند.
اگر فرزند شما به تجربیات لمسی حساس است:
از دستکش های نازک پزشکی برای دست زدن به مواد غذایی استفاده کنید. –
برای پاک کردن دست های کثیف از وجود حوله ی تمیز در آشپزخانه اطمینان حاصل کنید.-
اگر فرزند شما به نور حساس است نور را تنظیم کنید تا فرزند شما احساس راحتی داشته باشد.

#کلینیک_تغذیه_یاشا

گفتاردرمانی در گرگان

  • گفتاردرمانی در گرگان
  • ۰
  • ۰

لیست پزشکان مغز و اعصاب در گرگان

 


-دکترعلیرضا مقصودلو

(متخصص مغز و اعصاب،نورولوژی،)

{خیابان ولیعصر،نبش عدالت ۶،پاساژلاله ،۰۱۷۳۳۳۲۰۱۶۵}


-دکترکیوان اقبال

(متخصص مغز و اعصاب)

{خ ولی عصر،عدالت ۲۲ ،ساختمان کسری،۰۱۷۳۲۳۲۰۹۸۸}


-دکتر رجب تازیکی

(متخصص مغز و اعصاب)

{خیابان ولی عصر،عدالت ۵،مجتمع اریا ۰۱۷۳۲۳۵۲۷۷۷}


-دکتراسماعیل مقصودلو

(متخصص مغز و اعصاب)

{عدالت ۲۲،ساختمان مینا،طبقه دوم،۰۱۷۳۲۳۵۴۸۱}


-دکتر محمد صالحی

(متخصص مغزوعصاب)

{خیابان ولیعصر،مجتمع ابوریحان ،۰۱۷۳۲۲۴۴۸۵۰}


-دکتراحسان فتاحی

(جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات)

{خیابان بهشتی ،کیلینیک دزیانی،۰۱۷۳۲۲۴۲۷۱۴}


-دکتربراتعلی ملکی

(متخصص مغز و اعصاب)

{خیابان ولیعصر،ساختمان لاله،۰۱۷۳۲۲۳۰۵۵۴}


-دکترافشین پرتوی

(متخصص بیماری های مغزو اعصاب)

{بلوار امام رضا،فردوسی ۳۰،  ۰۱۷۳۴۲۳۹۵۵۲ـ۰۱۷۳۴۲۳۹۵۵۳}


ـدکتر محمد رضا کاویانی

(متخصص مغز و عصاب )

{خیابان ولیعصر،عدالت ۲۲،  ۰۱۷۳۲۳۲۲۳۱۱}


-دکتر محمد رضامحمدی

(متخصص جراحی مغز و اعصاب)

{خیابان ولی عصر،عدالت۱۳،مجتمع قائم،۰۱۷۳۲۲۳۱۱۹۸}


-دکتر حامد نادری

(متخصص مغز و اعصاب)

{میدان فخرالدین اسعد گرگانی،مرکز تصویر برداری ایزدی،۰۱۷۳۲۳۵۸۰۷۱}


-دکتر سید ایدین ساجدی

(متخصص مغز و اعصاب)

{عدالت ۳۴ ، ساختمان اراد، ۰۱۷۳۲۳۶۱۶۱۲}


-دکتر رحیم کهن سال

(متخصص مغز و اعصاب)

{عدالت ۱۴، مجتمع فارابی،۰۱۷۳۲۳۶۱۶۱۲}


-دکتر تورج یزدی

(متخصص مغز و اعصاب)

{عدالت ۱۱،کیلینیک موسوی،۰۱۷۳۲۳۲۶۶۲۲۶}


 

معرفی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) در استان گلستان_گرگان

دسته بندی: نورولوژیست در گرگان

کینیک یاشا ـگرگان

  • گفتاردرمانی در گرگان
  • ۰
  • ۰

سندرم تورت

 

تعریف:
نوعی اختلال ک نشانه های ان‌حرکات تکراری یا صداهای ناخواسته (تیک)است ک به راحتی قابل کنترل هم نیستند این اختلال همان سندروم تورت نام دارد.

 

سندرم تورتtourette syndrome

گفتاردرمانی و کاردرمانی و روانشناسی در گرگان
کلینیک یاشا
09358471844

برای نمونه:پلک زدن مداوم چشم ها،بالا اوردن شانه،تکان های سریا صداهای غیر معمولو…

از سن ۲تا ۱۵سالگی این تیک ها معمولا ظاهر شده ک میانگین ان ها هم حدود ۶سالگی است .
مرد ها ۳الی ۴برابر بیشتر از ماده ها دچار سندروم تورت می شوند.

نشانه ها و‌علائم:

۱_صداها و حرکات ناگهانی _کوتاه _متناوب
۲_تیک ها
این دو از علائم اصلی و‌نشانه‌های بارز سندروم تورت است.
ممکن از از خفیف تا شدید باشد ک نشانه های شدید معمولا در عملکرد روزانه و کیفیت زندگی اختلال ایجاد میکنند.

 

سندرم تورت چیست؟

گفتاردرمانی و کاردرمانی و روانشناسی در گرگان
کلینیک یاشا
09358471844

انواع تیک ها:

ساده:از نشانه های این تیک ها ناگهانی ،مختصر و تکراری بودن انها است ک تعداد محدودی از گروه های عضلانی را درگیر میکنند.
پیچیده:الگوهای مشخص و هماهنگ حرکات شامل چندین گروه عضلانی است .
دو‌دسته بندی دیگر ک برا تیک ها میتوان نام برد:
۱-تیک های حرکتی»معمولا قبل از شروع تیک های صوتی میباشد
۲-تیک های صوتی

*مثالی از انواع تیک ها:*

۱-چشمک زدن چشم
۲-لمس کردن
۳-تکان دادن سر
۴-شانه بالا انداختن
۵-انقباض بینی
۶-حرکات دهان هاپینگ
این ها انواعی از تیک های حرکتی بودند.
و‌حالا انواعی از تیک های صوتی:
۱-غر غر کردن تکرار کلمات
۲-پاکسازی گلو با استفاده از کلمات ناپسند

و‌علاوه بر اینها تیک ها میتوانند از نظر فرکانس و‌شدت و نوع با توجه به‌شرایط‌روحی فرد مثلا استرس اضطراب خستگی یا هیجان بدتر شوند .
تیک ها در اوایل سالهای نوجهوانی بدتر شده و در دوران انتقال به بزرگسالی شرایط بهتر می شود.

چه موقع نیاز است به پزشک مراجعه کنیم:

در صورتی ک‌احساس کردید کودک شما حرکات یا صداهای غیر ارادی دارد به پزشک متخصص مراجعه کنید.
و این موضوع قابل توجه است ک‌همه ی تیک ها نشانه سندروم تورت نیستند و‌میتوانند‌پس از چند هفته یا چند ماه ناپدید شوند.

علت سندرم تورت:

علت مشخص و‌قطعی وجود ندارد .در واقع این اختلال پیچیده ای است که احتمالا ناشی از ادغام عوامل محیطی و وراثتی است.
و دوپامین و سروتنین ک دو تا از انتقال دهنده های عصبی هستند ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

اختلال های مرتبط با سندروم تورت:

۱-اختلال کمبود توحه /بیش فعالی
۲-اختلال وسواس-اجبار
۳-اختلال طیف اوتیسم
۴-ناتوانی های یادگیری
۵-اختلالات خواب
۶-افسردگی
۷-اختلالات اضطرابی
۸-سردرد
۹-مشکلات مدیریت خش

*درمان:*

درمان مشخصی برای این‌اختلال وجود ندارد اما بعضی راهکار ها در دسترس هستند ک میتواند علائم را بهبود بخشد و لازم به ذکر است ک تیک ها اغلب بعد از سالهای نوجوانی کمتر کنترل میشوند و شما میتوانید این‌راهکار هارا با مراجعه به کاردرمان،گفتاردرمان و‌روان شناس و پزشک متخصص دریافت کنید.

کلینیک توانبخشی یاشا

گرگان

کینیک یاشا ـگرگان

  • گفتاردرمانی در گرگان
  • ۰
  • ۰

ناروانی طبیعی

گفتاردرمانی یاشا ـ دکتر امانیان

ناروانی طبیعی یا ناروانی رشدی چیست ؟

ناروانی طبیعی

گفتاردرمانی لکنت در گرگان
09358471844

 

جنبه ای از گفتار اغلب بین سنین 2 تا 7 سال در کودکان اتفاق می افتد که طبیعی است . یک بخش مشترک و همگانی ازرشد کودکان در طی یادگیری گفتارو زبان است که ناروانی طبیعی یا normal non fluency نامیده می شود. ناروانی طبیعی بیشتر در سن 2و نیم تا 4 سالگی مشاهده می شود.
.
. ❌ناروانی طبیعی با لکنت متفاوت است . در ناروانی طبیعی ویژگی های زیر درگفتار مشاهده می شود:

✅تکرار بخشی از کلمه مثل ( بی بیا )
✅تکرار کل کلمه ( من من من )

✅تکرار عبارت مثل( مامان من.. مامان من سیب می خوام )

✅به میان اندازی هایی مانند ( اوم ..اِ .. آه ..و …).

. 🚫نکته ای که باید توجه کنید این است که هیچ کدام از انواع ناروانی هایی که ذکرشد ، معمولا با هیچ تنش وفشار مشخصی همراه نیستند.

. 🚫 ✅تعداد کل ناروانی های کودک کمتر از 10 مورد در هر 100 کلمه است.

بسامد ناروانی طبیعی ممکن است زمانی که کودک برای صحبت کردن و بیان خواسته ی خود عجله دارد ، یا زمانی که تحت فشار است ، بیشتر شود.

✅در ناروانی طبیعی کودک در حین ناروانی ها ارامش دارد و بدون هیچ نگرانی به گفتار خود ادامه می دهد و غالبا از ناروانی خود آگاهی ندارد.
ناروانی طبیعی از نظر نوع ناروانی ها ، تعداد تکرار ها و عدم وجود تنش و تقلا در طی گفتار با لکنت متفاوت است . اگر شک دارید که کودک شما دارای لکنت است باید به یک متخصص گفتار و زبان در زمینه ی لکنت مراجعه کنید.

  • گفتاردرمانی در گرگان