گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

گفتاردرمانی در گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

پیوندها
  • ۱
  • ۰

تشنج در کودکی:

 

تشنج یا صرع یک تغییر ناگهانی و محدود به زمان در فعالیت حرکتی و یا رفتار است که از فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز ناشی    می شود.تشنج یک بیماری عصبی شایع در گروه سنی اطفال است و تقریبا در 10% بچه ها اتفاق می افتد.بیشتر تشنج ها در کودکان بوسیله بیماری های جسمی منشاء گرفته از خارج مغز از قبیل تب بالا ،عفونت ،سنکوب،ضربه به سر ،هیپوکسی(کمبود اکسیژن)،توکسین ها یا آریتمی های قلبی برانگیخته می شود.حالتی که در ان تشنجات بطور راجعه از درون مغز برانگیخته می شود.

وجود صرع وقتی مد نظر قرار می گیرد که دو تشنج بدون محرک در فواصل زمانی بیشتر از 24 ساعت به طور جداگانه رخ می دهند.

بروز صرع در طول زندگی 3% است و بیش از نصف موارد در کودکی شروع می شود،بعلت اینکه صرع بسیاری از کودکان با رشد

بهبود می یابد بنابرین با افزایش سن بروز سالیانه صرع کاهش می یابد.

به طورکلی دور نمای بیشتر کودکان دچار تشنجات علامتی یا موارد مرتبط با صرع خوب است.تشنج ممکن است نشانگر یک بیماری سیستمیک یا بیماری سیستم عصبی مرکزی(CNS)بلقوه بدخیم باشد لذا به بررسی و مدیریت (درمانی)کاملی نیاز دارد .

برای کودکان دچار صرع عموما پیش اگهی خوب است.

اما 10%_20%بیماران تشنج های پایدار مقاوم به دارو دارند.

تشنجات بدون محرک:

اولین تشنج:

گرچه وقوع این یک تشنج در یک کودک بدون یک عامل محرک از قبیل تب بالا ،اغلب به عنوان یک منادی بیماری تشنجی مزمن یا صرع قلمداد می شود،کمتر از نصف این کودکان در معرض بروز یک تشنج دوم قرار دارند .

یک تاریخچه دقیق برای مشخص کردن سابقه بلقوه فامیلی از صرع ،یک بیماری نورو لوژیک قبلی یا تاریخچه تشنج با تب ،که ممکن است احتمال عود را افزایش دهد ،مهم تلقی می گردد.

EEGبه  عنوان بخشی از ارزیابی تشخیصی کودک با اولین تشنج اشکار بدون محرک توصیه می شود.زیرا این روش برای تشخیص واقعه پیشگویی خطر عود و شناسایی اختلالات کانونی اختصاصی و یا سندروم های صرعی مفید است.

تشنج های راجعه:

دو تشنج بدون محرک به فاصله بیش از 24 ساعت ،وجود یک بیماری صرعی را داخل مغز پیشنهاد می کند که به عود های آینده منجر خواهد شد.

انجام یک ارزیابی دقیق برای جستجو ی علت تشنجات و نیز ارزیابی نیاز به درمان با دارو های ضد صرع و براورد پتانسیل برای پاسخ به درمان و پسرفت تشنجات در اینده حائز اهمیت است.تاریخچه می تواند اطلاعات مهمی درباره نوع تشنجات فراهم آورد.

بعضی از والدین می تواند بطور دقیق یک تشنج را تقلید یا بازآفرینی کنند،کودکانی که استعدادی برای بروز صرع دارند،ممکن است اولین تشنج را به همراه یک بیماری ویروسی ،یا یک تب خفیف تجربه کنند،تشنجاتی که در طی ساعتهای اولیه صبح یا در خواب آلودگی ،بالاخص طی فاز اولیه خواب رخ می دهد،در صرع دوره کودکی شایع هستند.تحریک پذیری ،بی ثباتی خلق ،سردرد و تغییرات شخصیتی ظریف ممکن است چند روز قبل از حمله تشنجی وجود داشته باشد.بعضی از والدین بر اساس تغییر خلق کودک بطور دقیق زمان تشنج بعدی را پیشگویی می کنند.

تقسیم بندی انواع تشنجات:

تقسیم بندی انواع تشنج به چند دلیل حائز اهمیت است،اول اینکه نوع تشنج ممکن است یک کلید تشخیصی برای علت بیماری تشنجی باشد،

بعلاوه توصیف دقیق تشنج ممکن است یک پایه محکم برای تعیین پیش اگهی و انتخاب مناسب ترین درمان را فراهم کند.

تقسیم بندی بالینی تشنج ها ممکن است مشکل باشد چون تظاهرات انواع مختلف تشنج ممکن است مشابه باشد.به علت تنوع تظاهرات تشنج در کودکان یک الکتروانسفالوگرام،(نوار مغزی یا EEG)یاور مفیدی ذر تقسیم بندی صرع خواهد بود.

درمان صرع:

اولین قدم در درمان مدیریت و درمان صرع اطمینان حاصل کردن از این است که بیمار یک بیماری تشنجی دارد و نه یک حالتی از که تشنج را تقلید کند،عقیده اکثریت بر این است که در کودکی که سالم بوده در اولین تشنج بدون تب،اگر سابقه  فامیلی منفی وجود داشته باشد،نتایح معاینه و EEGنرمال باشد و خانواده همکاری و انعطاف داشته باشند ،باید از تجویز داروهای ضد تشنج خودداری کرد.

تقریبا 70%این کودکان تشنج دیگری را تجربه نمی کنند تقریبا  75% بیماران با دو یا سه تشنج القا نشده تشنج های دیگری دارند.

یک تشنج راجعه بلاخص اگر نزدیک به اولین تشنج اتفاق افتد اندیکاسیون برای شروع داروی ضد تشنج است.

 

 

معرفی متخصص مغز و اعصاب(نورولوژیست) در گرگان

فلج مغزی

(dysphagia) اختلال بلع

نخستین مرکز تخصصی درمان بلع شمال کشور در گرگان افتتاح گردید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی